Uitgaande E-mail steeds groter probleem bij hosting providers

Tedoc verwerkt al E-mail sinds 1997 en we daarbij hebben een duidelijke trend geconstateerd.

De trend van 2020/21 is steeds meer blokkades door de mailservers van MicroSoft, zoals Hotmail, Outlook, Offic365 en Live Mail.

Bovenstaand grafiekje van een mailserver en daarin is de trend wel te zien van links naar rechts.

Wij verwachten dat het aantal blokkades door Microsof steeds meer zal toenemen. En dat dus het verzenden van E-mail met uw eigen domein via uw hostingprovider (in dit geval dus Tedoc) steeds lastiger zal gaan worden.
Microsoft heeft er namelijk ook alle belang bij dat u een commerciële dienst van hun gaat afnemen, zoals bijvoorbeeld Office365 (Microsoft beheert inmiddels meer dan 85% van de E-mail verwerkende markt!).

De SMTP-maildienst (het verzenden) van Tedoc is als sinds 1997 een gratis dienst geweest, die u veelal gewoon bij de hosting krijgt. Zo werkte dat toen en dat is eigenlijk altijd zo gebleven tot op de dag van vandaag.

Maar op de transport van de E-mail hebben wij geen grip. Dat wordt gedirigeerd door multinationals (zoals Microsoft).

Krijgt u bijvoorbeeld via Hotmail het volgende te zien:

contact your Internet service provider since part of their network is on
    our block list (S3140)

Dan is er weer een mailserver geblacklist. Altijd is de blokkade onterecht en Hotmail of Outlook verschuilt zich dan weer achter haar gebruikers als oorzaak.

Waarom belandt een server op de blacklist als er niemand heeft gespamd?
Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te dragen. De belangrijkste is omdat Microsoft kijkt hoe vaak er mail als “ongewenst” wordt gemarkeerd door hun eigen gebruikers, waarbij tevens bijgehouden wordt vanaf welk IP-adres dat komt.

Er zijn meerdere oorzaken:

A. De website-eigenaar zelf:

  1. Geen reCaptcha op het webformulier in de website (Wij adviseren de gratis Google reCaptcha).
  2. Een webformulier waarbij een mailbevestiging of kopie naar de invuller wordt verzonden (niet doen, webform mails zien eruit als spam)
  3. Een webformulier script gebruiken die niet via SMTP verzendt, maar met de server zelf (met een PHP-script)
  4. De mobiel of pc is besmet met malware.
  5. In een vlaag van enthousiasme een “mailing” versturen naar alle contacten…

B. Datacenter wordt geblokkeerd

Soms blokkeert Microsoft zelfs complete IP-ranges van een datacenter, gewoon omdat er een spammer aktief was op een server aldaar.

C. Gemakzucht van de hotmail/outlook/Life gebruikers

Ook de gebruiker van Hotmail gaat niet vrij uit. Heel gemakkelijk klikt men op het spam-icoontje, als een mailbericht niet bevalt of zo. Vaak veel te snel zelfs.
Enkele van deze spam-klikjes kunnen er al toe leiden dat het netwerk van een provider volledig wordt geblokkeerd door Micorsoft.

Heeft u hier bij “een andere provider” geen last van? Wacht maar af. Komt wel….

Neem daarom het volgende goed in overweging:

Is het verzenden E-mail vanaf uw eigen domein van belang voor u?
Dan adviseren we u om over te stappen naar Google Suite of MandrillApp of Office365

Oplossingen

A. Office365: Uw automatiseringsdeskundige kan u daarover prima adviseren. Office365 wordt door onze self-service DNS goed ondersteund.
Uw IT-specialist vertelt u er graag meer over en mag met ons contact opnemen voor het instellen van de DNS.
Neem anders contact op met Assist Automatisering, of EDH Beheer die u vaak snel en adequaat online kunnen helpen.

B. MandrillApp is een commerciële dienst van Mailchimp voor het verzenden van uw E-mail.
Wij gebruiken MandrillApp voor het verzenden van E-mail voor al onze projecten nu reeds enige jaren tot grote tevredenheid.
Om MandrillApp te kunnen gebruiken, dient u eerst een gratis account aan te maken bij MailChimp
Over de diensten van MandrillApp kunt u daarna hier meer informatie vinden: https://mandrillapp.com/login/

C. Google Suite is ook een goed alternatief voor SMTP en andere online zaken zoals Drive, Agenda, Documenten.

Wilt u geen geld besteden aan Office365, G-Suite of MandrillApp? Dan kunt u de SMTP dienst van uw internet provider (Ziggo, KPN, etc) proberen te gebruiken.
Stel dat dan in en laat ons weten wie uw Internet  Access Provider is, zodat wij voor u SPF-record correct kunnen instellen.
U kunt dan daarmee ook gewoon uw mail versturen vanaf uw domein.

Neem daarom het volgende goed in overweging:

Is het verzenden E-mail vanaf uw eigen domein van belang voor u?
Dan adviseren we u om over te stappen naar Google Suite of MandrillApp of Office365

Oplossingen

A. Office365: Uw automatiseringsdeskundige kan u daarover prima adviseren. Office365 wordt door onze self-service DNS goed ondersteund.
Uw IT-specialist vertelt u er graag meer over en mag met ons contact opnemen voor het instellen van de DNS.
Neem anders contact op met Assist Automatisering, of EDH Beheer die u vaak snel en adequaat online kunnen helpen.

B. MandrillApp is een commerciële dienst van Mailchimp voor het verzenden van uw E-mail.
Wij gebruiken MandrillApp voor het verzenden van E-mail voor al onze projecten nu reeds enige jaren tot grote tevredenheid.
Om MandrillApp te kunnen gebruiken, dient u eerst een gratis account aan te maken bij MailChimp
Over de diensten van MandrillApp kunt u daarna hier meer informatie vinden: https://mandrillapp.com/login/

C. Google Suite is ook een goed alternatief voor SMTP en andere online zaken zoals Drive, Agenda, Documenten.

Wilt u geen geld besteden aan Office365, G-Suite of MandrillApp? Dan kunt u de SMTP dienst van uw internet provider (Ziggo, KPN, etc) proberen te gebruiken.
Stel dat dan in en laat ons weten wie uw Internet  Access Provider is, zodat wij voor u SPF-record correct kunnen instellen.
U kunt dan daarmee ook gewoon uw mail versturen vanaf uw domein.