Uitgaande E-mail steeds groter probleem bij hosting providers

Tedoc verwerkt al E-mail sinds 1997 en we daarbij hebben een duidelijke trend geconstateerd.

De trend van 2020 is steeds meer blokkades door de mailservers van MicroSoft, zoals Hotmail, Outlook, Offic365 en Live Mail.

Bovenstaand grafiekje van een mailserver en daarin is de trend wel te zien van links naar rechts.

Wij verwachten dat binnen nu en 1 jaar het aantal blokkades door voornoemde providers zeer sterk zal toenemen. En dat dus het verzenden van E-mail met uw eigen domein via uw hostingprovider (in dit geval dus Tedoc) steeds moeilijker zal gaan worden.
Microsoft heeft er namelijk ook alle belang bij dat u een commerciële dienst van hun gaat afnemen, zoals bijvoorbeeld Office365 (Zij beheren inmiddels meer dan 85% van de E-mail verwerkende markt).

De SMTP-maildienst (het verzenden) van Tedoc is als sinds 1997 een gratis dienst geweest, die u veelal gewoon bij de hosting krijgt. Zo werkte dat toen en dat is eigenlijk altijd zo gebleven tot op de dag van vandaag.

Maar op de transport van de E-mail hebben wij geen grip. Dat wordt gedirigeerd door multinationals (lees: Microsoft).

Ook de eindgebruiker heeft daar zelf schuld aan. Heel gemakkelijk klikt men op het spam-icoontje, als een mailbericht niet bevalt of zo. Vaak veel te snel zelfs.
Enkele van deze spam-klikjes kunnen er al toe leiden dat het netwerk van een provider volledig wordt geblokkeerd door Micorsoft.

Krijgt u bijvoorbeeld via Hotmail het volgende te zien:

contact your Internet service provider since part of their network is on
    our block list (S3140)

Dan is er weer een mailserver geblacklist. U mag dat bericht naar ons doorsturen. Wij proberen dan weer om daar vanaf te komen bij Microsoft en vaak lukt dat wel binnen een paar dagen (maar de laatste tijd duurt het vaak meer dan 1 week of zelfs langer).
Altijd is de blokkade onterecht en Hotmail of Outlook verschuilt zich dan weer achter haar gebruikers als oorzaak.

Waarom belandt een server op de blacklist als er niemand heeft gespamd?
Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te dragen. De belangrijkste is omdat Microsoft kijkt hoe vaak er mail als “ongewenst” wordt gemarkeerd vanaf een bepaalde server.
De oorzaak van dit probleem is helaas de gebruiker zelf. Een aantal problemen:

  1. Geen reCaptcha op het webformulier in de website.
  2. Een webformulier waarbij een mailbevestiging of kopie naar de invuller wordt verzonden.
  3. Een webformulier script gebruiken die niet via SMTP verzendt, maar met de server zelf.
  4. De mobiel of pc is besmet met een virus (spammer).
  5. In een vlaag van enthousiasme een “mailing” versturen naar alle contacten.

Heeft u hier bij “een andere provider” geen last van? Wacht maar af. Komt wel….

Neem daarom het volgende goed in overweging:

Is het verzenden E-mail vanaf uw eigen domein van belang voor u?
Dan adviseren we u om over te stappen naar Google Suite of MandrillApp of Office365

Office365: Uw automatiseringsdeskundige kan u daarover prima adviseren. Office365 wordt door onze self-service DNS goed ondersteund.
Uw IT-specialist vertelt u er graag meer over en mag met ons contact opnemen voor het instellen van de DNS.
Neem anders contact op met Assist Automatisering, of EDH Beheer die u vaak snel en adequaat online kunnen helpen.

MandrillApp is een commerciële dienst van Mailchimp voor het verzenden van uw E-mail.
Wij gebruiken MandrillApp voor het verzenden van E-mail voor al onze projecten nu reeds enige jaren tot grote tevredenheid.
Om MandrillApp te kunnen gebruiken, dient u eerst een gratis account aan te maken bij MailChimp
Over de diensten van MandrillApp kunt u daarna hier meer informatie vinden: https://mandrillapp.com/login/

Google Suite is ook een goed alternatief voor SMTP en andere online zaken zoals Drive, Agenda, Documenten.

Wilt u geen geld besteden aan Office365, G-Suite of Mandrill App? Dan kunt u de SMTP dienst van uw internet provider (Ziggo, KPN, Access4all, etc) proberen te gaan gebruiken. Of neem een Gmail of Hotmail account voor het versturen van E-mail.

Wij onderzoeken momenteel de mogelijkheden om u toch een betrouwbare SMTP dienst aan te kunnen bieden.
Wellicht binnenkort meer hierover.

Menu