Veelgestelde vragen – FAQ

Mailserver name wijzigingen per 2019:

prometheus.tedoc.nl is nu: enterprise.tedoc.nl
ceres.tedoc.nl is nu: enterprise.tedoc.nl
daedalus.tedoc.nl is nu: horizon.tedoc.nl
utopia.tedoc.nl is nu: voyager.tedoc.nl

Heeft u vragen over instellingen van uw E-mail? Kijk dan eens of u hieronder informatie kunt vinden.
Heeft u problemen met het instellen van uw Mailprogramma (Thunderbird, Outlook, etcetera)? Roep dan de hulp in van een specialist die ervaring heeft met uw mailprogramma, met uw apparaat en met uw OS (Windows, MacOS, Android, Linux, etc).
Alle instelgegevens, vindt u hier.
Hulp voor instellen van Office365 vindt u HIER.

Meer kunnen wij niet voor u doen.

Denkt u toch dat wij u ergens mee moeten helpen? Of krijgt u vaak berichten als “Undeliverable” terug? Log dan in bij het Klantenpaneel en vul een support-ticket in.

1. E-mail

Ik heb een E-mail probleem. Lees dit eerst !
E-mail is een complex proces wat via diverse mailstations verloopt.

Er is altijd een verzender en een ontvanger. Daar tussen zitten vele stations, zoals access-providers, routers, firewalls, spamfilters, virusscanners, etc.
Tevens zijn er vele mailprogramma’s (Outlook, Thunderbird, Mail, etc) en diverse Operating Systems die allemaal anders werken (Windows, Linux, Mac, Android).

De enige verantwoording van Tedoc ligt bij de werking mailservers en niet meer dan dat. U ontvangt van ons login gegevens, waarmee u uw programma kunt instellen.
Wij kunnen geen verantwoording nemen en/of hulp bieden bij de tussenstations en uw apparatuur + software. Zie ook onze algemene voorwaarden.

Krijgt u de mail de deur niet uit? Of komt het niet aan? Is het erg lang onderweg?
Kijk dan eerst eens in deze FAQ of u uw probleem ergens herkent.

Is dat niet het geval, probeer dan foutmeldingen te verzamelen. “Failure notices” (van berichten die u of de ontvanger retour krijgt) bevatten veelal zeer veel waardevolle informatie.
Stuur ons die meldingen dan toe via een ticket in uw klantenpaneel: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Met die gegevens kunnen wij vaak snel zien wat het probleem is.
Staat erin dat de ontvanger de mail weigert? Daar kunnen wij helaas niets aan doen. Neem dan contact op met de provider van de ontvangende mailserver.

Resumerend achter deze link de belangrijkste gegevens die u nodig heeft voor het instellen van E-mail

De mailserver name is voor zowel binnenkomende als uitgaande server dezelfde.

Gebruikt u de E-mail adressen van uw internet-toegangs-provider? (HetNet, Home, Ziggo, UPC, XS4ALL, etc)
Dan is bovenstaande niet voor u van toepassing. Neem dan contact op met uw provider (HetNet, Home of Ziggo, etc)

Gebruikt u voor verzenden van E-mail (SMTP) de mailserver van uw internet-toegangs-provider?
Dan is bovenstaande niet voor u van toepassing. Neem dan contact op met uw provider (HetNet, Home of Ziggo, etc)

Permalink

Instellen nieuw E-mailaccount op uw PC met Thunderbird

Hieronder een overzicht van het instellen van uw E-mail programma op uw PC met Thunderbird:
LET OP: Thunderbird is verouderd, wordt al jarenlang niet meer updated, en het wordt afgeraden om dit nog langer te gebruiken.

Begrijpt u niet wat dit is? Neem dan geen contact met ons op, maar zoek een deskundige die dit voor u op uw PC kan installeren en instellen. Bijvoorbeeld www.pchulp.com of www.webassist.nl of www.ho-ba.nl
Tedoc geeft geen support op softwarepakketten van derden.

Is dat E-mail programma eenmaal geïnstalleerd, dan kunt u de instellingen uitvoeren met de opgegeven die u ooit van ons heeft ontvangen:

Een login naam (dit is altijd gelijk aan uw E-mailadres).
Een password (wachtwoord)
Een mailserver naam (dit is gelijk aan de hostname voor uw Plesk login)  *)voetnoot1

Een voorbeeld van de gegevens die u van ons heeft ontvangen:
(
we nemen als voorbeeld het mailadres “info@leukedomein.nl”)

Start Thunderbird op en klik op het volgende:
File > New > Existing Mail Account
Dan ziet u het volgende venster:

Vul hier uw gegevens in. Zie boven.

Klik dan op Continue.

Het duurt even en er komt dan een nieuw venster met:

De vooringestelde zaken zijn slechts ten dele goed. Klik daarom nu op: Manual config
En er komt:

Wijzig het volgende:
Server hostname voor zowel Incoming als Outgoing:
– utopia.tedoc.nl    *)voetnoot1
– Username: info@leukedomein.nl (er staat al “info”, maar dat moet gewijzigd worden)
Maak onder “Authentication¨ alles op “Encrypted password”

Dan dus:

Er zijn nog meer instellingen die u kunt aanpassen. Meestal is dat niet nodig, maar toch hieronder even de correcte instellingen op een rij:

Inkomende mailserver: POP3 (Poort 110), STARTTLS
Uitgaande mailserver: SMTP (Poort 587),  STARTTLS
Gebruikersnaam: Uw E-mail adres.
De logingegevens voor de inkomende- en de uitgaande mailserver zijn gelijk.sd
Voor uitgaande mail is authenticatie vereist !

Hieronder een voorbeeld van hoe het eruit kan zien bij Mozilla Thunderbird:

Tenslotte nog enkele aanbevolen instellingen, welke u kunt wijzigen via:
Edit > Account Settings > Server Settings:

Een kopie van het bericht achterlaten op de server (Leave messages on server): NEE
Indien u wel een kopie op de server wilt achterlaten, hou er dan rekening mee dat uw mailbox vol kan lopen. Stel dan in ieder geval een periode daarvoor in (bijvoorbeeld 14 dagen)

Controleer op nieuwe  berichten iedere 30 minuten en doe dat niet iedere minuut (u belast daarmee onnodig de servers en het gaat echt niet sneller).

Hieronder een voorbeeld hoe het eruit kan zien in Thunderbird:

VOETNOOT 1:
Als inkomend / uitgaande E-mailserver zijn er enkele mogelijkheden:

prometheus.tedoc.nl
daedalus.tedoc.nl
utopia.tedoc.nl

Hoe weet u welke mailserver u moet gebruiken?

Van ons heeft u logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Log daar in en doe dan het volgende:

Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (duurt even, dus even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Komt u er echt niet uit welke mailserver name u moet gebruiken?
Vraag dit dan even aan via het contactformulier.

Permalink

Waarom loopt mijn maibox vol en hoe los ik dat op?

Simpel geantwoord: Uw E-mailbox loopt vol omdat u hem niet “leeg” haalt.

Er zijn 3 mogelijkheden:
A. U gebruikt webmail.
B. U gebruikt een mailclient op uw computer (zoals b.v. Outlook) met het IMAP protocol ingesteld.
C. U gebruikt een mailclient op uw computer, maar met het POP protocol ingesteld.

Mogelijkheid A:
Gebruikt u voornamelijk webmail, hou er dan rekening mee dat “verwijderde mailberichten” in de prullenbak zitten. Deze dient u regelmatig (zelf) leeg te maken (en ook de prullenbak legen). Zie elders in deze FAQ: Horde Webmail.

Mogelijkheid B:
Als u een mailclient gebruikt (een programma op uw PC), dan wordt de mail ingelezen, maar niet vaak genoeg verwijderd.
Het IMAP protocol laat namelijk al uw mail en mappenstructuur op de mailserver staan en U heeft niets op uw PC.
Raadpleeg de documentatie van uw mailclient hoe u kunt instellen dat de mail wordt “verwijderd van de server” bij het ophalen.
Zorg ook dat uw prullenbak leeg blijft en bewaar geen oude E-mails.
Als dat geen optie is, kunt u beter het POP protocol gaan instellen.

Mogelijkheid C:
Als u een mailclient gebruikt (een programma op uw PC), dan wordt de mail ingelezen, maar niet vaak genoeg verwijderd.
Het POP protocol zorgt ervoor dat alle E-mail en de mappenstructuur op uw PC wordt bewaard. Maar er is daarbij vaak wel een instelling om aan te geven hoe lang de mail op de mailservers wordt bewaard nadat het is gelezen.
Raadpleeg de documentatie van uw mailclient hoe u kunt instellen dat de mail wordt “verwijderd van de server” bij het ophalen.

Ook kan het zijn dat u die instelling al wel heeft gemaakt, maar de box toch volloopt. In dergelijk geval heeft u waarschijnlijk de “bewaarperiode” te lang ingesteld.
Schakel die bewaarperiode uit, of zet hem op enkele dagen. Standaard staat het op 14 dagen in de meeste mailclients, maar dat is een te lange periode als u veel E-mail ontvangt met grote bijlages.

TIPS:
Onze systemen waarschuwen u altijd tijdig over een vollopende mailbox. Negeer die berichten niet, maar onderneem actie.

Werkt uw mailadres nog wel wat in onze systemen wordt gebruikt? (in het Klantenpaneel en/of het Odin Plesk panel)?
Gebruikt u misschien een @Hotmail, @live, @Outlook mailadres? Stop daar dan mee en gebruik een @gmail.com mailadres. Met Gmail raakt u écht veel minder mail kwijt, omdat Gmail gewoon veel betere en slimmere anti-spam technieken gebruikt.
Gebruik in uw Plesk Panel altijd een mailbox als admin-mailbox van een derde partij. Dan weet u zeker dat u ook tijdig meldingen ontvangt als uw mailbox volloopt of zoiets.

Is uw mailbox voor uw gebruik gewoon te klein? Dat kan. Vraag dan een uitbreiding van de mailbox aan. De kosten zullen u erg meevallen.
Heeft u hulp nodig met het instellen? Is dit artikel te technisch en te ingewikkeld? Vraag dan externe hulp in van een deskundige, bijvoorbeeld PC Hulp.

TIP: E-mailberichten worden almaar groter en groter. Ook het spamprobleem groeit alleen maar.
Wij adviseren u daarom om Office365 te gaan gebruiken.Over de kosten en het instellen daarvan, raden wij u aan om contact op te nemen met Assist Automatisering. Zij kunnen u ook goed helpen met het instellen.

Permalink

Geeft u hulp bij het instellen van mijn mailprogramma?

Helaas niet. Wij geven geen support op programma’s die op uw PC of mobile device draaien.

Er zijn teveel programma’s in omloop. Van ons heeft u algemene logingegevens ontvangen, die werken met iedere mailclient.
Lees daarom de handleiding die bij het programma hoort, of bezoek het supportforum van het programma.
Vaak kunt u ook via Google snel vinden hoe u het in uw situatie in stelt.

Er zijn veel websites te vinden waar heel goede tutorials op staan. Google is your friend.

Komt u er echt niet uit? Neem dan contact op met een bedrijf als http://pchulp.com/
Dat is niet gratis, maar zij zijn gespecialiseerd en kunnen u heel goed verder helpen door van afstand in te loggen in uw PC.

 

Permalink

Hoe kom ik in mijn webmail ?

Het internet adres (URL) voor uw webmail is altijd:

http://webmail.<uwdomein>.<extensie>

Dus is bijvoorbeeld uw domeinnaam: leukedomein.nl
Dan is het adres voor uw webmail: http://webmail.leukedomein.nl

Als loginnaam gebruikt u altijd het E-mailadres van de mailbox die u wilt gebruiken.
Ook het wachtwoord is gelijk aan degene die u gebruikt voor uw POP of SMTP

Verder geven wij GEEN support op het gebruik van de webmail.
Dit is een gratis dienst, gebaseerd op open source.
Zorg dat u altijd een moderne browser gebruikt die up-to-date is.
Gebruik GEEN Internet Explorer.

Permalink

Instellingen wijzigen in Thunderbird

Het wijzigen van uw Account Instellingen in Thunderbird doet u als volgt:

Open Thunderbird.

Klik op Edit en dan op Account Settings in het venster dat open klapt:

U komt dan in het volgende venster:

In het linker deel van dit scherm (bovenstaande is die niet getoond), ziet u Server Settings. Klik daar op.
Dan krijgt u het volgende overzicht:

Kijk goed naar die instellingen.
Van belang zijn de volgende:

> Server Name:
> Connection security:
> Authentication method:

Connection security en Authentication method stelt u in zoals in de afbeelding is te zien.
Bij de Server Name zijn meerdere mogelijkheden. Het bovenstaande voorbeeld “utopia.tedoc.nl” is een voorbeeld, Wat voor u van toepassing is, kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

Na het correct instellen van de Server Name, etc, klikt u op de knop OK.
In sommige gevallen kan het nodig zijn om uw E-mail programma opnieuw op te starten.
Ook is het mogelijk dat uw E-mail programma opnieuw naar uw E-mail wachtwoord vraagt.
Na het invoeren van het wachtwoord, vink dan het hokje aan met “wachtwoord onthouden”.

Permalink

Microsoft Outlook wijzigen op MAC

Open Microsoft Outlook.

Ga naar het tabblad “Extra”

Klik op het icoon “Accounts”.
Zie onderstaande afbeelding:

Hier ziet u een overzicht van de juiste instellingen. Gebruik die als uitgangspunt.
Van belang zijn:

Server voor inkomende e-mail
Server voor uitgaande e-mail

Hier zijn meerdere mogelijkheden. De naam “utopia.tedoc.nl” is een voorbeeld. Wat voor u van toepassing is, leest u hieronder.

Wat voor u van toepassing is, kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

NOOT:
In sommige gevallen kan het nodig zijn om uw E-mail programma opnieuw op te starten.
Ook is het mogelijk dat uw E-mail programma opnieuw naar uw E-mail wachtwoord vraagt.

Permalink

Uitgaande mailserver wijzigen in Thunderbird

Hieronder een overzicht van het instellen van uw E-mail programma op uw PC met Thunderbird:

De uitgaande mailserver kan als volgt worden gewijzigd:
Open Thunderbird
Klik rechts in uw scherm op de 3 gestapelde streepjes.
Hou de muis op Preferences
Klik dan op Account Settings:

Er opent zich dan een nieuw venster.
In de linker balk van dat venster ziet u uw mail accounts. Evenals: Outgoing Server (SMTP). Klik daar op.
Selecteer dan de gewenste mail account (meestal is dat er maar één) en klik op Edit.

 

In het vakje achter “Server Name” kunt u de correcte uitgaande server invullen.
Tevens raden wij u met klem aan om STARTTLS te gebruiken voor “Connection security”
En Encrypted password voor “Authentication method”.

Bij de Server Name zijn meerdere mogelijkheden.
Wat voor u van toepassing is, kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

Na het correct instellen van de Server Name, etc, klikt u op de knop OK en daarna nogmaals OK
In sommige gevallen kan het nodig zijn om uw E-mail programma opnieuw op te starten.
Ook is het mogelijk dat uw E-mail programma opnieuw naar uw E-mail wachtwoord vraagt.
Na het invoeren van het wachtwoord, vink dan het hokje aan met “wachtwoord onthouden”.

Permalink

Geven jullie hulp bij instellen op de mobiel?

Nee.
U heeft van ons de login gegevens ontvangen voor uw mail account.
Er zijn teveel verschillende mobiele telefoons en dito apps.

Voor de instellingen daarvan wendt U zich tot de leverancier van uw telefoon, het supportforum van de appbouwer, of neem contact op met één van de onderstaande specialisten:

Bijvoorbeeld www.pchulp.com of www.webassist.nl of www.ho-ba.nl
Of ga gewoon met uw mobiel naar een telefoonwinkel. Zij kunnen u vaak goed helpen.

Nogmaals: Tedoc geeft geen support op hardware en softwarepakketten van derden.
Doorzoek deze FAQ op eventuele tips of handleidingen.
Software en Apps veranderen snel, dus onze tips kunnen verouderd zijn.

Permalink

Microsoft Outlook instellen op MAC

Open Microsoft Outlook op uw MAC en ga naar het tabblad Extra:

Klik dan op Accounts, u krijgt dan:

Klik nu op Andere e-mail, dan komt weer een popup:

 

Vul hier uw gegevens in:
E-mailadres
Wachtwoord
Gebruikersnaam (uw gehele email adres)
Type: POP
Server voor  inkomende e-mail: Hier zijn meerdere mogelijkheden, zie voetnoot *1)
Server voor uitgaande e-mail is gelijk aan die van inkomende.
Poortnummer achter “Server voor uitgaande e-mail” moet worden: 587 (Eerst aanklikken Standaardpoort negeren)
Vink in beide gevallen aan: SSL gebruiken om een verbinding te maken.

Tenslotte: Account toevoegen

Voetnoot *1)

Bij de Server Name zijn meerdere mogelijkheden. Het bovenstaande voorbeeld “utopia.tedoc.nl” is een voorbeeld, Wat voor u van toepassing is, kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijn.tedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

NOOT:
In sommige gevallen kan het nodig zijn om uw E-mail programma opnieuw op te starten.
Ook is het mogelijk dat uw E-mail programma opnieuw naar uw E-mail wachtwoord vraagt.

Permalink

Apple Mail instellen op MAC

Open Apple Mail

Klik vervolgens op de volgende menu-items:

Mail > Accounts > er komt nu een pop-up

Klik onderaan op: Voeg andere account toe…

Klik nu op Mail-account en u krijgt dan:

Vul hier uw eigen gegevens in. En klik tenslotte op Log in.

Hier moet u de “Server inkomendee-mail” en “Server uitgaande e-mail” invoeren.

Indien u niet weet wat deze servers zijn, dan kunt u dat als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

Na het invoeren van de juiste hostnames, klikt u op Log in en u komt dan in:

Selecteer hier in ieder geval dat u “Mail” wilt gebruiken.

Klik dan op Gereed

 

Permalink

Apple Mail wijzigen op MAC

Open Apple Mail

Klik vervolgens op de volgende menu-items:

Mail > Accounts > er komt nu een pop-up en klik daarin op uw Account (hier dus nu: Leukedomein als voorbeeld)

Klik onderaan op: Geavanceerd…

Hier moet u de “Hostnaam” invoeren.

Indien u niet weet wat deze servers is, dan kunt u dat als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

 

Tenslotte: Klik op OK

 

Permalink

Welke poorten gebruik ik voor de E-mail met SSL ?

110    POP3 Auth/StartTLS
995    POP3 SSL

143    IMAP Auth/StartTLS
993    IMAP SSL

587    SMTP StartTLS
465    SMTP SSL

Aanbevolen wordt om overal StartTLS te gebruiken.

Permalink

Hoe weet ik welke mailserver ik moet gebruiken?

Al onze klanten hebben logingegevens ontvangen voor het Tedoc Klantenpaneel op http://mijn.tedoc.nl/
Log daar in en doe dan het volgende:

Klik op de knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (duurt even, dus even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Komt u er echt niet uit welke mailserver name u moet gebruiken?
Vraag dit dan aan via en support ticket in het Klantenpaneel.

Permalink

Welke poort gebruik ik voor uitgaande E-mail?

Voor verzending van E-mail staan onze mailservers poort 587 toe.
Dus poort 25 is niet meer toegestaan.
Wijzig dit desnoods in uw mailprogramma of app.
Als dat niet kan, dan kunt u niet met onze mailservers verzenden.

Technisch:
Ports 465 and 587 are intended for E-mail client to email server communication sending E-mail.

Port 465 is for smtps
SSL encryption is started automatically before any SMTP level communication.

Port 587 is for msa
It is almost like standard SMTP port. MSA should accept email after authentication (e.g. after SMTP AUTH). It helps to stop outgoing spam when netmasters of DUL ranges can block outgoingconnections to SMTP port (port 25).
SSL encryption may be started by STARTTLS command at SMTP level if server supports it and your ISP does not filter server’s EHLO reply (reported 2014).

Port 25 is used by MTA to MTA communication (mail server to mail server). It may be used for client to server communication but it is not currently the most recommended. Standard SMTP port accepts email from other mail servers to its “internal” mailboxes without authentication.

Permalink

Windows 10 Mail app instellen

Belangrijk: Indien u het e-mail account al eerder had aangemaakt, verwijder die dan eerst. Aanpassen is zeer lastig.

Open uw Mail app:

LET OP: in dit venster moet u omlaag scrollen om de “Geavanceerde configuratie” te kunnen kiezen.

U komt dan in:

 

Klik hier op “Internet-e-mail” en u komt dan in het volgende scherm:

Let op: ook hier is de kans groot dat u naar beneden moet scrollen om alle velden te kunnen gebruiken !!
Vul hier de gegevens in, zoals:
– E-mailadres
– gebruikersnaam (gelijk aan E-mailadres)
– Wachtwoord
– Accountnaam (Hier is Koffiehuis ingevuld, maar u kunt dit natuurlijk vervangen met uw eigen naam)
– Berichten verzenden met deze naam (Hier is Koffiehuis ingevuld, maar u kunt dit natuurlijk vervangen met uw eigen naam)
– Server voor inkomende e-mail: u moet gebruiken, vindt u HIER in onze FAQ   (of zie onderaan dit artikel, voetnoot 1)

U scrollt nu helemaal naar beneden en ziet het volgende:


Kies hier voor POP3
Server voor uitgaande e-mail (SMTP): idem aan die voor inkomende e-mail.
Zorg dat de 4 blauwe hokjes zijn aangevinkt, zoals bovenstaande getoond.
Klik dan op “Aanmelden”.

Als alles goed is gegaan, ziet u een scherm met “Klaar !” “Uw account is geconfigureerd”
Klik dan op de knop Gereed en u komt in uw postvak.

Voetnoot 1:

Al onze klanten hebben logingegevens ontvangen voor het Tedoc Klantenpaneel op http://mijn.tedoc.nl/
Log daar in en doe dan het volgende:

Klik op de knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (duurt even, dus even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Permalink

Instellen MS Outlook op Windows 10

Windows Outlook is het meest gebruikte mailprogramma op de PC.

Een goede handleiding voor het instellen van Outlook op Windows 10, zie deze link.

De juiste mailservername vindt u HIER in onze FAQ

Permalink

Mail instellen op iOS (apple iphone en ipad) voor SSL

U krijgt op uw device de volgende melding:

(NB: de hostname kan anders zijn, bijvoorbeeld utopia.tedoc.nl of prometheus.tedoc.nl, etc)

 

Hoe komt dit?

Sinds begin 2018 verwacht Apple dat u SSL gebruikt met uw device en probeert u op deze wijze hiertoe te dwingen. In vorige versies kon u nog op een “Trust” button klikken, maar die knop is door Apple weggehaald.
De enige oplossing is een nieuw E-mail account aanmaken op uw iPhone.
Dat doet u als volgt:
(NB: verwijder eerst uw oude account)

Uw E-mailaccount handmatig configureren (dus kies NIET voor Automatisch)

Tevens moet u zorgen dat u de E-mailinstellingen voor uw account weet:
– mailserver name
– uw login naam
– uw password

Voer vervolgens de volgende stappen uit:

  1. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Accounts en wachtwoorden’ en tik op ‘Nieuwe account’. Als u iOS 10.3.3 of lager gebruikt, gaat u naar ‘Instellingen’ > ‘Mail’ > ‘Accounts’ en tikt u op ‘Nieuwe account’.
  2. Tik op ‘Anders’ en vervolgens op ‘Voeg mailaccount toe’.
  3. Voer uw naam, E-mailadres, wachtwoord en een beschrijving van uw account in. (Het kan nodig zijn dat u eerst uw oude mailaccount van uw device moet verwijderen).
  4. Tik op ‘Volgende’. Mail probeert nu de E-mailinstellingen te vinden en de configuratie van uw account te voltooien. Als Mail uw E-mailinstellingen correct heeft gevonden, tikt u op ‘Gereed’ om de configuratie van uw account te voltooien. Maar de kans is erg groot dat dit NIET het geval is.

 

 

 

 

 

 

Als Mail uw E-mailinstellingen niet kan vinden, moet u deze handmatig invoeren. Tik op ‘Volgende’ en voer deze stappen uit:

  1. Kies ‘IMAP’ of ‘POP’ voor uw nieuwe account. Als u niet zeker weet welke van de twee u moet kiezen, kies dan voor POP.
  2. Voer de gegevens in voor ‘Server inkomende post’ en ‘Server uitgaande post’ (Deze zijn hetzelfde). Tik vervolgens op ‘Volgende’. Als u deze gegevens niet weet, kijk dan onderaan bij voetnoot A.
  3. Als uw E-mailinstellingen ingevoerd zijn, tik dan op ‘Bewaar’. (Mochten de E-mailinstellingen niet juist zijn, dan wordt u gevraagd om deze te wijzigen.)

Als u uw E-mailaccount nog steeds niet kunt configureren of uw e-mailinstellingen nog steeds niet kunt opslaan, neemt u contact op met de verkoper van uw device.

Voetnoot  A:

De mailserver name kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl” (dit is hetzelfde voor zowel inkomende- als uitgaande mailserver)

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

 

Permalink

Login naam E-mail werkt niet?

Inloggen op E-mail dient altijd te geschieden met het volledige E-mailadres.
Dit is een veiligheidsinstelling
.

Is bijvoorbeeld uw mailadres: rob@leukedomein.nl
Dan is uw login naam: rob@leukedomein.nl
en NIET: “rob”

 

Permalink

Mails naar Outlook, Hotmail en Live komen niet aan.

Dat is niet leuk.
Maar daar kunnen wij niet veel aan doen. De maildiensten van Outlook, Hotmail en live zijn veelal gratis en laagdrempelig. Bijgevolg ontvangen ze ook veel spam.
Gebruikers kunnen een mailbericht als spam aanmerken. En dat gebeurt ook op grote schaal. Heel vaak ook onterecht, omdat iemand even geen zin meer heeft in mail van een afzender.
Gebeurt dat nu wat vaker, dan kan Hotmail mailservers gaan blokkeren. Dat gebeurt geheel automatisch.
Wij hebben daarop geen invloed.

Hoe komt u weer van de blacklist af?
Dat is bijna onmogelijk.
Lees ook het volgende artikel: https://tedoc.nl/uitgaande-e-mail-wordt-een-steeds-groter-probleem/

Wij raden u aan om Office365 of Google Suite te gebruiken voor E-mail verzending.
Persoonlijk contact over Office365? Neem contact op met Assist Automatisering: https://webassist.net

Permalink

Mails komen terug met de melding: Spamhaus

Stuurt u een dergelijk bericht dan onmiddellijk door naar ons via de contactpagina.

Wij zullen dat het bericht evalueren en uitzoeken hoe dat kan.
Dikwijls ontstaat dat probleem omdat een eindgebruiker/klant is besmet geraakt met een virus of met malware.
Deze zijn tegenwoordig maar op 1 ding uit: Uw mailbox gebruiken om spam te verzenden.

Zorg er te allen tijde voor dat uw systeem goed is beschermd met anti-virus software.

Permalink

Mails naar Google / Gmail komen niet aan of komen terug

Dat is niet leuk.
Maar daar kunnen wij niet veel aan doen. De maildiensten van Gmail zijn gratis en laagdrempelig. Bijgevolg ontvangen ze ook veel spam.
Gebruikers kunnen eenvoudig een mailbericht als spam aanmerken. En dat gebeurt dan ook op grote schaal. Heel vaak ook onterecht, omdat iemand even geen zin meer heeft in mail van een afzender.
Gebeurt dat nu wat vaker, dan kan Hotmail mailservers gaan blokkeren. Dat gebeurt geheel automatisch.
Wij hebben daarop geen invloed.

Hoe komt u weer van de blacklist af?
Dat is bijna onmogelijk.

Permalink

Mail komt terug met melding over: SPF

U krijgt een bericht retour “Undelivered Mail Returned to Sender

Kijk dan altijd even verder in dat bericht en ergens staat dan wel een foutmelding.
In dit geval ziet u bijvoorbeeld:

The mail system

<info@eenontvangende.nl>: host mailserver.ontvanger.nl[192.168.2.454.] said:
   550-SPF: 25.23.36.65 is not allowed to send mail from
   uwdomein.nl: 550-Please see
   http://www.openspf.org/Why?id=uwpost%uwdomein.nl&ip=25.23.36.65&receiver=mailserver.ontvanger.nl
   550 : Reason: mechanism (in reply to MAIL FROM command)

U kunt deze “antispam methode zelf doorvoeren in uw DNS records. Zie hieronder de beschrijving. Ziet u dat niet zitten? Laat ons dat dan doen via: https://tedoc.nl/bestellen/spf-record-aanpassen/

SPF, wat is dat?
E-mail is een een handig en snel communicatiemiddel via internet.
Helaas is het heel eenvoudig om berichten namens een ander e-mailadres te versturen. Zo kan er met minimale kennis E-mail verzonden worden namens stevejobs@apple.com, waardoor het lijkt alsof de ontvanger een E-mailbericht krijgt van wijlen Steve Jobs, oprichter van Apple.

Dit vervalsen van een E-mailadres is mogelijk doordat het E-mailprotocol niet standaard controleert of degene die het verzendt, dat wel namens dat domein mag doen. Om toch een controle in te bouwen, zijn de SPF-records bedacht.

Wat is een SPF-record?
SPF staat voor Sender Policy Framework. In een SPF-record kunt u omschrijven welke servers namens de domeinnaam E-mail mogen verzenden. Een ontvangende server kan onder andere op basis van het SPF-record besluiten om een E-mail door te laten, te markeren als onveilig of helemaal te weigeren.

SPF-records, hoe maak ik die?
U kunt een SPF-record met de bovenstaande onderdelen samenstellen. Ook zijn er verschillende websites waarmee u een SPF-record kunt genereren, bijvoorbeeld www.spfwizard.net. Door een aantal gegevens in te vullen, genereert u hier een correct SPF-record.

SPF-record uitleg
Een SPF-record bestaat uit verschillende onderdelen. Ieder onderdeel heeft een eigen functie:

v=spf1
Hiermee wordt gedefinieerd dat het record een SPF is. Hier begint een SPF-record altijd mee.

a
Hiermee wordt gedefinieerd dat de mail mag worden verzonden vanaf alle A-records in de DNS.

mx
Hiermee wordt gedefinieerd dat de mail mag worden verzonden vanaf de servers die zijn ingesteld als ontvangende server.

a:domein.nl
Hiermee wordt gedefinieerd dat de E-mail door de server achter het A-record van ‘domein.nl’ mag worden verzonden.

mx:domein.nl
Hiermee wordt gedefinieerd dat de E-mail door de server achter het MX-record van ‘domein.nl’ mag worden verzonden.

ip4:207.154.208.106
Hiermee wordt gedefinieerd dat de E-mail door de server achter het IPv4-adres ‘207.154.208.106’ mag worden verzonden.

ip6:2A02:348:8E:6095::1
Hiermee wordt gedefinieerd dat de E-mail door de server achter het IPv6-adres ‘2A02:348:8E:6095::1’ mag worden verzonden.

include:uwdomein.nl
Hiermee wordt gedefinieerd dat het SPF-record van ‘uwdomein.nl’ moet worden gebruikt bij de eigen domeinnaam.

Aan het einde van het record kun je aangeven of er een SOFTFAIL of een DENY (zie hieronder) moet worden ingesteld.

~all
Softfail. Als een E-mailbericht wordt verzonden door een host of IP die niet in de SPF-record staat, dan wordt het bericht toch doorgelaten, maar kan het wel gemarkeerd worden.

-all
Deny. Als een E-mailbericht wordt verzonden door een host of IP die niet in de SPF-record staat, dan wordt het door de ontvangende server geweigerd.

en SPF-record kan er uiteindelijk als volgt uit komen te zien: “v=spf1 mx a ip4:87.250.154.255 ~all”.

SPF-record in de DNS zetten
Zodra u een SPF-record heeft gemaakt, moet u deze in de DNS zetten. Maak in het DNS-overzicht van de domeinnaam een nieuw TXT-record aan. In het invulveld links vult u de hostnaam in waarvoor het SPF-record actief moet worden. Dit is meestal de domeinnaam zelf, en die hoeft dan niet ingevuld te worden. In het invulveld rechts vult u het volledige SPF-record in: van ‘v=spf1’ tot en met ‘all’, zonder aanhalingstekens.

SPF-record testen
Een eenvoudig SPF testing tool zit hier: https://www.kitterman.com/spf/validate.html?

Komt de e-mail met een juist SPF-record nu altijd goed aan?
Helaas niet..
Een SPF-record draagt bij aan de juiste aflevering van een E-mailbericht, maar er zijn talloze factoren die ervoor zorgen dat een E-mail alsnog als spam tegengehouden kan worden.

Ziet u het niet zitten om zelf een SPF-record aan te maken?
Bestel dan een wijziging die wij voor u uitvoeren via https://tedoc.nl/bestellen/spf-record-aanpassen/

Permalink

Login gegevens kwijt…

U bent login gegevens kwijt.

Bent u de login gegevens kwijt van FTP, MySQL of E-mail?
Deze kunt u dan altijd zelf herstellen via het Odin Plesk Panel op de betreffende server.
Wij verstrekken nimmer deze gegevens telefonisch.

Weet u de login niet van het Odin Plesk Panel?
Stuur dan een ticket in via ons Support Ticket systeem vanuit het Klantenpaneel: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Wij verstrekken deze gegevens nooit telefonisch.

Bent u de login gegevens kwijt van het Klantenpaneel?
Oei, dan wordt het wat lastiger.
Het Klantenpaneel geeft u toegang tot uw domeinregistraties, hostingpakketten, een overzicht van fakturen en verhuistokens, etc.
Deze login gegevens worden nooit zomaar aan iemand verstrekt en kunnen slechts via E-mail worden opgevraagd.
In een uiterst geval hebben wij van u een “bewijs van beheer” nodig. Oftewel: u dient aan te kunnen tonen dat u de beheerder bent.
Wij verstrekken nimmer gegevens telefonisch of aan van externe bedrijven, zoals webbouwers, etcetera.
Heeft u bovenstaande probleem?
Ga dan naar de volgende URL: https://tedoc.nl/tedoc/contact/
Vul het formulier in en kies als afdeling:  SUPPORT.
Vul als onderwerp in: wachtwoord herstel Klantenpaneel.
Vul bij Bericht zoveel mogelijk info in waarom u het wachtwoordherstel opvraagt.

Uw  vraag komt dan in ons Support Ticket systeem terecht.

Permalink

Ik kan geen email verzenden.

Stap 1
Controleer eerst of uw internetverbinding in orde is.
Als er een probleem is met uw internetverbinding, kunt u ook geen juiste verbinding maken met onze  mailservers.
Neem dan contact op met uw access-provider (bijvoorbeeld Ziggo of KPN)

Stap 2
Controleer uw login gegevens.
U heeft van ons deze login gegevens per email ontvangen bij uw inschrijving.

Een leidraad:
E-mail login: uw email adres (bv: mail@leukedomein.nl)
E-mail password: zie emailbericht met login gegevens.
Uiteraard kunt u uw password zelf wijzigen via uw Plesk login.
Inkomende POP mailserver: utopia.tedoc.nl /of/ daedalus.tedoc.nl /of/ prometheus.tedoc.nl    *
Uitgaande SMTP mailserver: utopia.tedoc.nl /of/ daedalus.tedoc.nl /of/ prometheus.tedoc.nl    *

*)
mail.leukedomein.nl is een voorbeeld domein. Dit domein dient als voorbeeld in deze FAQ.
Stel uw domeinnaam is “leukedomein.nl”
Uw POP mailserver is dan: mail.leukedomein.nl

Permalink

E-mail instellen voor POP en IMAP

Hieronder een samenvatting voor de instellingen van de uitgaande E-mail (verzenden, SMTP) en de binnenkomende E-mail (lezen, POP).
U kunt kiezen voor 3 manieren om de mail via een beveiligde verbinding in te stellen.
Ziet u dit niet zitten? Vraag dan svp een specialist of iemand met een IT achtergrond.

Methode 1, STARTTLS:

Mail inlezen, ophalen / POP Mail Server
Poort: 110
Connection security: STARTTLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Authenticatie/aanmelding: encrypted password (aanbevolen) of  normaal password. Deze heeft u van ons ontvangen
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres
Een kopie van de mail op de server bewaren: Nee

Uitgaande mailserver / Mail versturen (SMTP):
Poort: 587
Connection security: STARTTLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres
Authenticatie/aanmelding: encrypted password (aanbevolen) of  normaal password. Deze is identiek aan inkomende mail

Let op, om misbruik (spam) te voorkomen zijn er de volgende beperkingen:
– Het aantal uitgaande E-mails/uur is beperkt. Hiervoor geven wij geen waarde af, anders dan: het is toereikend.
– Bij te vaak en te snel achter elkaar foutief inloggen, kunt u voor 100 minuten geblokkeerd worden.

Methode 2, SSL/TLS:

Mail inlezen, ophalen / POP Mail Server
Poort: 995
Connection security: SSL/TLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Authenticatie/aanmelding: normal password. Deze heeft u van ons ontvangen
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres
Een kopie van de mail op de server bewaren: Nee

Uitgaande mailserver / Mail versturen (SMTP):
Poort: 465
Connection security: SSL/TLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres
Authenticatie/aanmelding: encrypted password (aanbevolen) of  normaal password. Deze is identiek aan inkomende mail

Let op, om misbruik (spam) te voorkomen zijn er de volgende beperkingen:
– Het aantal uitgaande E-mails/uur is beperkt. Hiervoor geven wij geen waarde af, anders dan: het is toereikend.
– Bij te vaak en te snel achter elkaar foutief inloggen, kunt u voor 100 minuten geblokkeerd worden.

Methode 3, IMAP (meestal gebruik bij mobiele apparaten):

Mail inlezen, ophalen / IMAP Mail Server
Poort: 143
Connection security: STARTTLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Authenticatie/aanmelding: encrypted password (aanbevolen) of  normaal password. Deze heeft u van ons ontvangen

Uitgaande mailserver / Mail versturen (SMTP):
Poort: 587
Connection security: STARTTLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres
Authenticatie/aanmelding: encrypted password (aanbevolen) of  normaal password. Deze is identiek aan inkomende mail

Let op, om misbruik (spam) te voorkomen zijn er de volgende beperkingen:
– Het aantal uitgaande E-mails/uur is beperkt. Hiervoor geven wij geen waarde af, anders dan: het is toereikend.
– Bij te vaak en te snel achter elkaar foutief inloggen, kunt u voor 100 minuten geblokkeerd worden.

Gebruikt u een verouderde versie van Outlook / Live Mail?
Let dan op want u dient dan de volgende gegevens in te stellen:

Mail inlezen, ophalen / POP Mail Server
Poort: 995
Connection security: versleuteld
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Authenticatie/aanmelding: normal password.
Login naam/ Gebruikersnaam: Uw gehele E-mailadres

Uitgaande mailserver / Mail versturen (SMTP):
Poort: 587
Connection security: TLS
Mail server naam: deze heeft u van ons ontvangen, net zoals het password.
Login naam/ Gebruikersnaam: gelijk aan de inkomende E-mail

Permalink

Leeg de prullenbak in Horde webmail

Horde Webmail is een gratis en browsergebaseerd “communication suite”, zoals de ontwikkelaars dat noemen.

Horde heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een professioneel en “enterprise ready” online mailprogramma.
Een veel gehoord probleem met Horde is dat men niet kan vinden hoe de prullenbak leeg is te maken.
Hierbij de instructie:

horde-verwijderverwijderd

In bovenstaande afbeeldingen bevindt u zich in uw “Inbox”.
Helemaal aan de rechterkant ziet u in de balk twee pull-down menu-objecten: Overig en Filter

LET OP: in de bovenste balk bevindt zich ook een “Overig”. Die wordt hier niet bedoeld.

Als u op “Overig” klikt komt er het bovenstaande pull-down menu naar voren.
Dan ziet u ook de keuze voor: “Wis verwijderd”

“Wis verwijderd” staat voor “Prullenbak leeg maken.

 

 

Permalink

Gebruikersnaam E-mail adres

Een veel gemaakte fout bij het instellen van een E-mail account in MS-Outlook, Thunderbird (of een ander mailprogramma) is dat men niet de correcte “Gebruikersnaam” in heeft gevoerd.

Het programma vraagt om een aantal zaken, zoals “Gebruikersnaam”, “Wachtwoord” en “Mailserver”.

Uw “Gebruikersnaam” is namelijk gelijk aan uw E-mail adres.

Dus als uw E-mail adres is: “jan@leukedomein.nl”
Dan is uw “Gebruikersnaam” ook “
jan@leukedomein.nl
en NIET “jan”

Als “Mailserver” dient u altijd uw domeinnaam te gebruiken, voorafgaand door “mail.”
Dus: mail.leukedomein.nl

 

Permalink

DNS Error: Timeout while contacting DNS servers

U krijgt meldingen dat E-mail niet naar u kan worden verzonden.

Feiten:

– Deze meldingen komen van Gmail.
– Dit heeft vaak te maken met servers die zowel DNS als E-mail op dezelfde machine draaien (zoals Plesk machines).

Voorbeeld bericht:
This is an automatically generated Delivery Status Notification

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipient has been delayed:

mail@yourdomainname.nl

Message will be retried for 2 more day(s)

Technical details of temporary failure:
DNS Error: Timeout while contacting DNS servers

Hoe ontstaat dit:
Google heeft de server blacklisted, omdat hij hun “policy” zogenaamd heeft overschreden.
Simpel gezegd gaat het hier namelijk om de “policy” dat er niet van een gewone mailbox geforward of ge-redirected mag worden naar Gmail adressen.
Doet een gebruiker dit wel, en wordt er veel mail doorgestuurd, dan ziet Google dat onterecht als spam.
Google heeft verder een foutje gemaakt, door ALLES van de betreffende host te blokkeren. En heeft zichzelf daardoor op deze wijze ook geblacklist voor DNS requests.

Kunt u daar wat aan doen?
Veel van onze klanten die nu over bovenstaande klagen, zijn zelf de oorzaak van deze blokkade, omdat ze E-mail van hun domein doorlinken naar een Gmail adres.
Bijvoorbeeld een catch-all voor hun domein.
NIET DOEN. Google wil dat niet. Gebruik dan het Gmail adres rechtstreeks.

Wij dagen techneuten van Google uit om contact met ons op te nemen over bovenstaande !

Permalink

2. WordPress

WordPress beveiligings tips

1. Gebruik geen tijdelijke of eenvoudige Passwords

Het grootste gevaar met uw WordPress website is de inlogpagina.
Aanvallers hebben tegenwoordig de beschikking over programma’s en robots die per seconde duizenden passwords en login namen tegelijk proberen op uw website. Deze aanvallen komen vaak van hele legers van samenwerkende zombie computers (botnets). Gebruikt u een simpel password, dan is het een kwestie van seconden voor ze binnen zijn. Ook al worden beveiligings plugins gebruikt die dit tegen proberen te gaan.
Wij adviseren het gebruik van WP Fail2Ban. Deze module werkt samen met onze systemen en wij raden u met klem aan om deze plugin te installeren. Gewoon installeren en aktiveren. Verder hoeft u niets te doen.
Als u een password aan maakt, gebruik dan altijd minstens 10 tekens, waaronder een combinatie van cijfers, hoofdletters en kleine letters en speciale tekens als: #@$%&*, etc.

2. Update uw plugins en themes regelmatig

Het WordPress Security Team werkt hard om WP veilig te houden. Themes en Plugins worden dus regelmatig verbeterd of veiligheidsproblemen worden opgelost.
Maar al dat werk is voor niets als u de plugins en themes niet updated. WordPress heeft het u heel gemakkelijk gemaakt en updaten is vaak niet meer dan een “druk op een knop”.

3. Verwijder plugins en themes die u niet gebruikt

Een theme of plugin die u niet gebruikt, kunt u het beste verwijderen. Zo kost hij u geen dure opslagruimte of servergeheugen. Ook bent u er dan niet meer verantwoordelijk voor als er toch iets mis mocht gaan met zo’n theme of plugin.

4. Gebruik uw Beheerder- of Administrator-account NIET om zaken te publiceren

De meeste WordPress beheerders realiseren zich niet dat ze met het publiceren van een artikel hun gebruikersnaam bekend maken. De meesten doen dit als Admin en kwaadwillenden weten dit. Ze hoeven dan immers al geen admin-username meer te raden:
wordpress-adminMaak daarom een speciaal Admin-account aan met een moeilijk te raden username, bijvoorbeeld “ikke4822”

5. Geef nooit uw Beheerder- of Administrator-account aan anderen

Het Administrator Account moet u altijd privé houden. U kunt anderen wel Administrator rechten geven, maar doe dat nooit zomaar.
U zou het kunnen geven aan een SEO specialist, een IT specialist, etcetera.
Maak voor dat gebruik altijd een nieuwe user aan en verwijder deze als de persoon klaar is met zijn werk.

6. BACKUPS

Installeer een plugin als Backup Buddy en stel een “remote backup” in.
Doe nu echt een Remote Backup, want in het uitzonderlijke geval als een complete server gehackt wordt, dan heeft u nog ergens uw eigen backup.

7. Plugin en Themes bron van herkomst

Waar download u uw themes en plugins? Denkt u daar wel over na? De WordPress repo is prima. Themeforest.net is ook prima.
Gebruikt u wel eens zgn “nulled plugins” of “nulled themes”? NIET DOEN. In deze themes en plugins zitten namelijk ALTIJD backdoors ingebouwd die ervoor zorgen dat de hacker in uw website binnen kan komen als Administrator.
Koopt u ergens een plugin of theme van iemand? Verifiëer dan altijd of het helemaal legitiem is.

8. Hardening WordPress

WordPress heeft een artikel gewijd aan het beter beveiligen van WordPress. U zou dit moeten gaan lezen.

9. Beveiligings plugins

Bent u echt serieus bezig met de beveiliging van uw website? U wilt een tip van ons over welke plugin u moet gebruiken? Er zijn er zoveel. Sommige simpel. Sommige moeilijk. Sommige nutteloos en andere weer zwaar overdone.
Tedoc heeft op server-nivo al een aantal veiligheidslagen ingebouwd voor uw WordPress-hosting. Overleg daarom eerst met ons, alvorens u besluit om allerlei plugins te installeren en uit te proberen. Wij kunnen u goed adviseren welke plugin te gebruiken en welke niet conflicteerd met ons IDS.
NOGMAALS: Installeer sowieso de plugin WP Fail2ban. Het is gratis en al onze servers zijn reeds hiervoor geconfigureerd.

10. FTP login-gegevens

Het allergrootste veiligheidsgat schuilt tegenwoordig in malware die FTP gegevens van uw PC of werkstation steelt.
Kortom: uw website kan nog zo goed beveiligd zijn, maar als uw PC of netwerk is besmet, dan heeft u een groot probleem.
Lees eens het volgende artikel Watch out for malware that may steal your FTP credentials.

Permalink

WordPress handleiding Nederlands

Download een handleiding hier: Download hier

Noot: sommige dingen kunnen afwijken door andere plugins in uw website.
Ook kan het zijn dat alle zaken betreffende plugins/thema niet in uw website voor komen.

Zijn er vragen? Aarzel dan niet om een support-ticket aan te maken via: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/

Permalink

3. Technisch

Hoe werkt dat met CHMOD en zo?

De 3 getallen staan in de volgorde Owner, Group, World, en alledrie de getallen werken hetzelfde.

Dus bijvoorbeeld als een bestand de volgende properties heeft: 750
Het eerste getal heeft betrekking op Owner, de 7
Het tweede getal, de 5, is voor de Group
Het derde getal, de 0, is voor World

Het getal staat voor de instellingen: Read, Write en Execute. Deze hebben ieder hun eigen waarde, te weten:

Read: 4

Write: 2

Execute: 1

Tel de waarden van degene die je aan wilt zetten bij elkaar op en je hebt je getal voor de code (7 betekent dus ook alle 3 aan).
Dus volgens het bovenstaande voorbeeld (750) betekent dit het volgende:
De Owner heeft de rechten “7”. Dus 4 + 2 + 1 = 7   Dus ALLE rechten.
De Group heeft “5”, dat kan alleen maar met 4 + 1 = 5; Dus Read en Execute.
De World heeft tenslotte”0″; die mag dus niks.
Zou nu World alleen mogen lezen, dan had er een “4” moeten staan.

Hier een link naar een handige CHMOD-calculator: https://chmod-calculator.com/

Permalink

Mijn FTP wil niet. Wat nu?

Dit kan zeer vele oorzaken hebben, waarop wij geen invloed hebben.
Wij adviseren het gebruik van een FTP-programma, bijvoorbeeld: FileZilla in plaats van de FTP functie van de browser.

Standaard connecten de meeste FTP-programma’s in Passive mode.
Probeer daarom in ieder geval eens of u wel een verbinding krijgt in de Active mode.

Ook als u de FTP-functie van Internet Explorer gebruikt, dan kunt u die omschakelen naar de ACTive mode als volgt:

Klik op: Extra – Internet opties – Geavanceerd – scroll bijna helemaal naar beneden en vink dan uit: Passief FTP-protocol gebruiken (voor compatibiliteit met firewall en DSL-modems).

Verder is er nog een groot aantal zaken die een onwillige FTP-connectie zouden kunnen veroorzaken:

– De instellingen van uw FTP software zijn onjuist geworden (opnieuw installeren)
– Uw FTP software checkt automatisch een inlogpad bij het inloggen. Als dat pad niet aanwezig is, blokkeert het.
– U probeert via een SFTP te verbinden (Secure FTP, met certificaat); dat hoeft niet.
– Uw hardware firewall blokkeert verbindingen (op IP of poort niveau)
– Uw software firewall blokkeert verbindingen (op IP of poort niveau)
– U heeft een torrent download programma geinstalleerd welke uw internet instellingen “geoptiomaliseerd” heeft (veelal mtu-problemen)
– Defecte router (Een defecte router kan zeer onwaarschijnlijke storingen geven; bijvoorbeeld dat u de ene website wel kunt bezoeken, maar een andere weer niet.)

Permalink

Met FTP kan ik wel connecten, maar geen bestanden uploaden. Hoe kan dat?

Dit is vaak het geval bij ADSL-verbindingen, en wordt veroorzaakt door de “MTU” size.

Bij inloggen in de FTP-server zijn de pakketjes klein. Zoals bij b.v. directory listings. Daarom zult u de directories en bestanden wel meteen kunnen zien
Maar als de pakketjes groot worden (swf bestanden, of HTML bestanden) kunnen ze niet meer verwerkt worden.
Daarvoor moet de MTU anders worden ingesteld op uw systeem.

Dat doet men dan met een programmaatje dat “Drtcp” heet, en te vinden is op http://www.dslreports.com/front/drtcp.html

Permalink

Wat zijn de voordelen van FastCGI ?

PHP als een FastCGI applicatie.

Dit biedt voor de eindgebruiker (webbouwer/programmeur) een aantal leuke voordelen:
– de website is sneller.
– de scripts draaien als de FTP user.
– de website is veiliger
– er zijn mogelijkheden voor een eigen php.ini op maat. (informeer ernaar via ons contactformulier. Tegen een eenmalige vergoeding kunnen wij dit voor u aktiveren)

Meer technische informatie voor de geïnteresseerde:
http://www.fastcgi.com/devkit/doc/fastcgi-whitepaper/fastcgi.htm

Permalink

FastCGI aangezet, maar nu problemen met sommige files

Voor mijn site is PHP als FastCGI applicatie ingeschakeld, maar nu kan ik bepaalde bestanden en mappen niet meer verwijderen.

Met PHP als Apache module, worden bestanden via een website uploaded als de user “apache”, terwijl alle andere bestanden de rechten hebben van de FTP-user. Dit komt omdat scripts draaien als de “apache” user.
Wordt nu de hosting omgezet naar FastCGI, dan draaien alle scripts als de FTP user. En die mag niet meer aan de bestanden komen die van de apache user zijn.

Er zijn de volgende mogelijkheden om dit op te lossen:

A. Wij kunnen tegen een eenmalige vergoeding de rechten aanpassen.
B. Mag het niks kosten, dan kunnen wij de Apache module weer voor u inschakelen. Daarna kunt u uw bestanden met apache-rechten verwijderen (dit kunt u alleen maar via een php script doen). Tenslotte schakelen wij de FastCGI weer voor u in.

Let op: wilt u een bestaande website onder FastCGI, zonder bestanden weg te hoeven halen, dan kan dat alleen maar via optie A.

Permalink

mijn .htaccess werkt niet

Indien php als FastCGI module is ingeschakeld voor uw website, dan werken de php_value opties in .htaccess niet.
Wij kunnen in dat geval ervoor zorgen dat u een eigen PHP.ini krijgt.

Neem daarvoor contact met ons op via ons mailformulier.

Permalink

ik krijg een error over “temporary directory” bij uploaden files in PHP

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar de meest waarschijnlijke is dat u door een setting in php (open_basedir) niet voldoende rechten heeft voor de aangevraagde directory.
Standaard is dat in een map op de server waar ALLE temporary files tijdelijk in komen te staan.

Om meer veiligheid te bieden, maakt onze hosting in uw webspaceroot een eigen “tmp” directory aan.

Soms gaat dit met oudere hostings niet helemaal goed. Open dan een support ticket, waarin uw ook de foutmelding (te zien in uw logfiles) aan ons door geeft.
Veelal kunnen we dan redelijk snel uw probleem oplossen.

Permalink

4. Hosting

Wat zijn de voordelen van FastCGI ?

PHP als een FastCGI applicatie.

Dit biedt voor de eindgebruiker (webbouwer/programmeur) een aantal leuke voordelen:
– de website is sneller.
– de scripts draaien als de FTP user.
– de website is veiliger
– er zijn mogelijkheden voor een eigen php.ini op maat. (informeer ernaar via ons contactformulier. Tegen een eenmalige vergoeding kunnen wij dit voor u aktiveren)

Meer technische informatie voor de geïnteresseerde:
http://www.fastcgi.com/devkit/doc/fastcgi-whitepaper/fastcgi.htm

Permalink

FastCGI aangezet, maar nu problemen met sommige files

Voor mijn site is PHP als FastCGI applicatie ingeschakeld, maar nu kan ik bepaalde bestanden en mappen niet meer verwijderen.

Met PHP als Apache module, worden bestanden via een website uploaded als de user “apache”, terwijl alle andere bestanden de rechten hebben van de FTP-user. Dit komt omdat scripts draaien als de “apache” user.
Wordt nu de hosting omgezet naar FastCGI, dan draaien alle scripts als de FTP user. En die mag niet meer aan de bestanden komen die van de apache user zijn.

Er zijn de volgende mogelijkheden om dit op te lossen:

A. Wij kunnen tegen een eenmalige vergoeding de rechten aanpassen.
B. Mag het niks kosten, dan kunnen wij de Apache module weer voor u inschakelen. Daarna kunt u uw bestanden met apache-rechten verwijderen (dit kunt u alleen maar via een php script doen). Tenslotte schakelen wij de FastCGI weer voor u in.

Let op: wilt u een bestaande website onder FastCGI, zonder bestanden weg te hoeven halen, dan kan dat alleen maar via optie A.

Permalink

mijn .htaccess werkt niet

Indien php als FastCGI module is ingeschakeld voor uw website, dan werken de php_value opties in .htaccess niet.
Wij kunnen in dat geval ervoor zorgen dat u een eigen PHP.ini krijgt.

Neem daarvoor contact met ons op via ons mailformulier.

Permalink

ik krijg een error over “temporary directory” bij uploaden files in PHP

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar de meest waarschijnlijke is dat u door een setting in php (open_basedir) niet voldoende rechten heeft voor de aangevraagde directory.
Standaard is dat in een map op de server waar ALLE temporary files tijdelijk in komen te staan.

Om meer veiligheid te bieden, maakt onze hosting in uw webspaceroot een eigen “tmp” directory aan.

Soms gaat dit met oudere hostings niet helemaal goed. Open dan een support ticket, waarin uw ook de foutmelding (te zien in uw logfiles) aan ons door geeft.
Veelal kunnen we dan redelijk snel uw probleem oplossen.

Permalink

5. FTP

Mijn FTP wil niet. Wat nu?

Dit kan zeer vele oorzaken hebben, waarop wij geen invloed hebben.
Wij adviseren het gebruik van een FTP-programma, bijvoorbeeld: FileZilla in plaats van de FTP functie van de browser.

Standaard connecten de meeste FTP-programma’s in Passive mode.
Probeer daarom in ieder geval eens of u wel een verbinding krijgt in de Active mode.

Ook als u de FTP-functie van Internet Explorer gebruikt, dan kunt u die omschakelen naar de ACTive mode als volgt:

Klik op: Extra – Internet opties – Geavanceerd – scroll bijna helemaal naar beneden en vink dan uit: Passief FTP-protocol gebruiken (voor compatibiliteit met firewall en DSL-modems).

Verder is er nog een groot aantal zaken die een onwillige FTP-connectie zouden kunnen veroorzaken:

– De instellingen van uw FTP software zijn onjuist geworden (opnieuw installeren)
– Uw FTP software checkt automatisch een inlogpad bij het inloggen. Als dat pad niet aanwezig is, blokkeert het.
– U probeert via een SFTP te verbinden (Secure FTP, met certificaat); dat hoeft niet.
– Uw hardware firewall blokkeert verbindingen (op IP of poort niveau)
– Uw software firewall blokkeert verbindingen (op IP of poort niveau)
– U heeft een torrent download programma geinstalleerd welke uw internet instellingen “geoptiomaliseerd” heeft (veelal mtu-problemen)
– Defecte router (Een defecte router kan zeer onwaarschijnlijke storingen geven; bijvoorbeeld dat u de ene website wel kunt bezoeken, maar een andere weer niet.)

Permalink

Met FTP kan ik wel connecten, maar geen bestanden uploaden. Hoe kan dat?

Dit is vaak het geval bij ADSL-verbindingen, en wordt veroorzaakt door de “MTU” size.

Bij inloggen in de FTP-server zijn de pakketjes klein. Zoals bij b.v. directory listings. Daarom zult u de directories en bestanden wel meteen kunnen zien
Maar als de pakketjes groot worden (swf bestanden, of HTML bestanden) kunnen ze niet meer verwerkt worden.
Daarvoor moet de MTU anders worden ingesteld op uw systeem.

Dat doet men dan met een programmaatje dat “Drtcp” heet, en te vinden is op http://www.dslreports.com/front/drtcp.html

Permalink

Login gegevens kwijt…

U bent login gegevens kwijt.

Bent u de login gegevens kwijt van FTP, MySQL of E-mail?
Deze kunt u dan altijd zelf herstellen via het Odin Plesk Panel op de betreffende server.
Wij verstrekken nimmer deze gegevens telefonisch.

Weet u de login niet van het Odin Plesk Panel?
Stuur dan een ticket in via ons Support Ticket systeem vanuit het Klantenpaneel: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Wij verstrekken deze gegevens nooit telefonisch.

Bent u de login gegevens kwijt van het Klantenpaneel?
Oei, dan wordt het wat lastiger.
Het Klantenpaneel geeft u toegang tot uw domeinregistraties, hostingpakketten, een overzicht van fakturen en verhuistokens, etc.
Deze login gegevens worden nooit zomaar aan iemand verstrekt en kunnen slechts via E-mail worden opgevraagd.
In een uiterst geval hebben wij van u een “bewijs van beheer” nodig. Oftewel: u dient aan te kunnen tonen dat u de beheerder bent.
Wij verstrekken nimmer gegevens telefonisch of aan van externe bedrijven, zoals webbouwers, etcetera.
Heeft u bovenstaande probleem?
Ga dan naar de volgende URL: https://tedoc.nl/tedoc/contact/
Vul het formulier in en kies als afdeling:  SUPPORT.
Vul als onderwerp in: wachtwoord herstel Klantenpaneel.
Vul bij Bericht zoveel mogelijk info in waarom u het wachtwoordherstel opvraagt.

Uw  vraag komt dan in ons Support Ticket systeem terecht.

Permalink

6. Domeinnamen

NL-domein verhuizen

Om een .nl domein te kunnen verhuizen, is een zgn “token” of een “authorisatiecode” nodig.

Alleen de houder / eigenaar van de domeinnaam kan die code verkrijgen.

Deze code is op te vragen bij de provider waar de domeinnaam is geregistreerd.

A. Naar Tedoc toe verhuizen
Wilt u een domein naar Tedoc toe verhuizen? Vraag dan het token op bij uw huidige provider. Uw huidige provider/registrar kan u zeggen hoe dat werkt. Verstrek ons vervolgens dat token.

B. Bij Tedoc weg verhuizen.
Tedoc is Deelnemer SIDN. U kunt tokens van door ons geregistreerde domeinen dus rechtstreeks bij ons aanvragen. Vul daarvoor ons formulier in: “Verhuistoken aanvragen“. Een andere mogelijkheid is er niet.
Deze aanvraag dient per domeinnaam te gebeuren. U kunt ons dus niet zomaar even een lijstje met domeinnamen opgeven.
Door middel van deze werkwijze kunnen wij waarborgen dat iedere wegverhuizing correct wordt geregistreerd, om illegale wegverhuizingen of domeinkaperij tegen te gaan.
Zodra de token-aanvraag als correct is geverifiëerd, zal deze binnen 6 dagen per E-mail UITSLUITEND worden verzonden naar het E-mailadres zoals in de WHOIS staat vermeld.

Let op: doorgaans verlengen wij geen domeinnamen waarvoor nog niet vóór de vervaldatum de betaling volledig is voldaan.
Hebben wij zo’n domeinnaam wel verlengd, dan is dat gebeurd op basis van vertrouwen en coulance.
U krijgt dan alsnog gedurende enige dagen de kans om de betaling volledig te voldoen. Zodra die termijnen voorbij zijn, dan wordt de domeinnaam automatisch opgeheven.

Een registrar moet binnen 6 dagen een token afgeven aan de eigenaar van een domeinnaam.
Dit is in het leven geroepen om een zgn “gijzeling van domeinnamen” door providers te voorkomen in geval van (betalings)geschillen.
Helaas wordt er hierdoor af en toe onterecht door een domeinhouder gedacht dat een provider een domeinnaam niet kán opheffen. Ook niet als er niet is betaald.
Dat is niet juist. Een provider kan een domeinnaam altijd opheffen, als er niet volgens zijn of haar Algemene Voorwaarden wordt gehandeld.
De domeinnaam werkt dan niet meer en zit dan in de zogenaamde “quarantaine” periode.

Zo is een provider o.a. niet verplicht om een domeinnaam aan te houden, als door de eigenaar de overeengekomen bedragen voor de registratie nog niet zijn voldaan.
De provider kan dan gewoon de domeinnaam opheffen om verdere kosten aan zijn kant te voorkomen.
De domeinnaam gaat dan in Quarantaine en blijft daar gedurende 40 dagen in zitten.
De domeinnaamhouder kan gedurende die periode gewoon zijn domeinnaam uit quarantaine laten halen. Dit om te voorkomen dat zgn domeinkapers er met de domeinnaam vandoor gaan.
Aan het “uit quarantaine halen” zijn wel kosten en voorwaarden verbonden. Alleen een “Deelnemer SIDN” kan dit doen in opdracht van de eigenaar.
Hieraan zijn natuurlijk wel kosten verbonden.
Deze bedragen kunnen fors oplopen en kunnen verschillen per provider.

 

 

Permalink

Wat betekent het als mijn domein in quarantaine staat?

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft een procedure ingevoerd om opgeheven domeinnamen niet meteen opnieuw beschikbaar te stellen voor registratie.
Deze opgeheven domeinnamen worden 40 dagen in quarantaine geplaatst. Tijdens deze periode is het voor de oorspronkelijke houder van de domeinnaam mogelijk om zich te bedenken en de domeinnaam uit quarantaine te halen en te heractiveren.

De oorspronkelijke houder kan ook 40 dagen wachten tot de domeinnaam wordt vrijgegeven en hem dan opnieuw registreren.
Maar het is dan echter niet gegarandeerd dat de domeinnaam weer op naam van de oorspronkelijke houder wordt geregistreerd, want iedereen kan natuurlijk de domein registreren zodra hij vrij komt.

Als de domeinnaam via Tedoc was geregistreerd, dan kunnen aanvragen voor het uit quarantaine halen van een .NL-domeinnaam via ons formulier voor een Extra Support Request worden ingediend.
Hier zijn eenmalige kosten van € 50,= per domeinnaam (exclusief btw) aan verbonden.

De diensten (zoals webhosting of e-mail) die aan de domeinnaam zijn gekoppeld, werken gedurende de quarantaineperiode niet meer. Indien die diensten ook waren opgezegd, dan zullen die ook niet meer werken na het uit quarantaine halen.

Permalink

ICANN ERRP-notificatie

U ontvangt een E-mail uit naam van “Tedoc Web Management” met als onderwerp: ICANN ERRP-notificatie voor domein <uwdomeinnaam.tld>
Wat is dat?

Het is een volledig automatisch  bericht, wat wij jaarlijks moeten verzenden volgens de algemene voorwaarden van de ICANN.
Het is geen spam of scam. U hoeft verder geen aktie te ondernemen.

Er staat globaal het volgende in.

Beste <domeinnaam houder>,

Deze notificatie is een herinnering over de aankomende einddatum van uw domeinregistratie voor motorcross.shop, zoals voorgeschreven in de ICANN Expired Registration Recovery Policy (http://www.icann.org/en/resources/registrars/consensus-policies/errp).

Volgens onze gegevens is het domein op dit moment geregistreerd tot:

2017-09-26 23:59:59

Uw domeinregistratie kan worden verlengd volgens uw overeenkomst met uw dienstverlener. Als u uw domeinregistratie wilt verlengen, bezoek dan de website van uw dienstverlener voor meer informatie en zorg ervoor dat de betaling voor de verlenging op tijd gedaan wordt. Afhankelijk van uw overeenkomst met uw dienstverlener zou de verlenging ook automatisch kunnen verlopen.

Met vriendelijk groet,

TeDoc Web Management

Permalink

7. SSL

Welke poorten gebruik ik voor de E-mail met SSL ?

110    POP3 Auth/StartTLS
995    POP3 SSL

143    IMAP Auth/StartTLS
993    IMAP SSL

587    SMTP StartTLS
465    SMTP SSL

Aanbevolen wordt om overal StartTLS te gebruiken.

Permalink

Welke poort gebruik ik voor uitgaande E-mail?

Voor verzending van E-mail staan onze mailservers poort 587 toe.
Dus poort 25 is niet meer toegestaan.
Wijzig dit desnoods in uw mailprogramma of app.
Als dat niet kan, dan kunt u niet met onze mailservers verzenden.

Technisch:
Ports 465 and 587 are intended for E-mail client to email server communication sending E-mail.

Port 465 is for smtps
SSL encryption is started automatically before any SMTP level communication.

Port 587 is for msa
It is almost like standard SMTP port. MSA should accept email after authentication (e.g. after SMTP AUTH). It helps to stop outgoing spam when netmasters of DUL ranges can block outgoingconnections to SMTP port (port 25).
SSL encryption may be started by STARTTLS command at SMTP level if server supports it and your ISP does not filter server’s EHLO reply (reported 2014).

Port 25 is used by MTA to MTA communication (mail server to mail server). It may be used for client to server communication but it is not currently the most recommended. Standard SMTP port accepts email from other mail servers to its “internal” mailboxes without authentication.

Permalink

Mail instellen op iOS (apple iphone en ipad) voor SSL

U krijgt op uw device de volgende melding:

(NB: de hostname kan anders zijn, bijvoorbeeld utopia.tedoc.nl of prometheus.tedoc.nl, etc)

 

Hoe komt dit?

Sinds begin 2018 verwacht Apple dat u SSL gebruikt met uw device en probeert u op deze wijze hiertoe te dwingen. In vorige versies kon u nog op een “Trust” button klikken, maar die knop is door Apple weggehaald.
De enige oplossing is een nieuw E-mail account aanmaken op uw iPhone.
Dat doet u als volgt:
(NB: verwijder eerst uw oude account)

Uw E-mailaccount handmatig configureren (dus kies NIET voor Automatisch)

Tevens moet u zorgen dat u de E-mailinstellingen voor uw account weet:
– mailserver name
– uw login naam
– uw password

Voer vervolgens de volgende stappen uit:

  1. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Accounts en wachtwoorden’ en tik op ‘Nieuwe account’. Als u iOS 10.3.3 of lager gebruikt, gaat u naar ‘Instellingen’ > ‘Mail’ > ‘Accounts’ en tikt u op ‘Nieuwe account’.
  2. Tik op ‘Anders’ en vervolgens op ‘Voeg mailaccount toe’.
  3. Voer uw naam, E-mailadres, wachtwoord en een beschrijving van uw account in. (Het kan nodig zijn dat u eerst uw oude mailaccount van uw device moet verwijderen).
  4. Tik op ‘Volgende’. Mail probeert nu de E-mailinstellingen te vinden en de configuratie van uw account te voltooien. Als Mail uw E-mailinstellingen correct heeft gevonden, tikt u op ‘Gereed’ om de configuratie van uw account te voltooien. Maar de kans is erg groot dat dit NIET het geval is.

 

 

 

 

 

 

Als Mail uw E-mailinstellingen niet kan vinden, moet u deze handmatig invoeren. Tik op ‘Volgende’ en voer deze stappen uit:

  1. Kies ‘IMAP’ of ‘POP’ voor uw nieuwe account. Als u niet zeker weet welke van de twee u moet kiezen, kies dan voor POP.
  2. Voer de gegevens in voor ‘Server inkomende post’ en ‘Server uitgaande post’ (Deze zijn hetzelfde). Tik vervolgens op ‘Volgende’. Als u deze gegevens niet weet, kijk dan onderaan bij voetnoot A.
  3. Als uw E-mailinstellingen ingevoerd zijn, tik dan op ‘Bewaar’. (Mochten de E-mailinstellingen niet juist zijn, dan wordt u gevraagd om deze te wijzigen.)

Als u uw E-mailaccount nog steeds niet kunt configureren of uw e-mailinstellingen nog steeds niet kunt opslaan, neemt u contact op met de verkoper van uw device.

Voetnoot  A:

De mailserver name kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl” (dit is hetzelfde voor zowel inkomende- als uitgaande mailserver)

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

 

Permalink

8. DNS

Wat is DNS Propagation

DNS vertraging: waarom werken wijzigingen in mijn DNS niet meteen?

Zie hier in onze artikelen.

Permalink

Wat is rDNS?

rDNS staat voor reverse DNS (omgekeerde DNS).
Het Domain Name System (DNS) wordt dan niet geraadpleegd om het IP-adres behorende bij een domeinnaam te achterhalen, maar omgekeerd: domeinnaam bij het IP-adres.
Het DNS record van het type “PTR” (voor pointer) bevat deze informatie in de DNS records.

Al deze PTR records worden niet opgeslagen in de individuele nameservers, maar in een centrale database in het .arpa-domein: in-addr.arpa voor IPv4 en ip6.arpa voor IPv6.
Deze worden beheerd door de IANA (Internet Assigned Numbers Authority; de coördinator van IP-adressen en de root DNS.

Opvragen van reverse DNS wordt tegenwoordig veel toegepast om ongewenste e-mail (spam) te voorkomen.
E-mail die afkomstig is van een IP-adres zonder PTR record, wordt al vaak als verdacht bevonden en in sommige gevallen zelfs direct geblokkeerd.
rDNS moet meestal via de hostingprovider, of de afnemer van het IP-adres, worden ingesteld.

Permalink

9. Klantenpaneel

Login gegevens kwijt…

U bent login gegevens kwijt.

Bent u de login gegevens kwijt van FTP, MySQL of E-mail?
Deze kunt u dan altijd zelf herstellen via het Odin Plesk Panel op de betreffende server.
Wij verstrekken nimmer deze gegevens telefonisch.

Weet u de login niet van het Odin Plesk Panel?
Stuur dan een ticket in via ons Support Ticket systeem vanuit het Klantenpaneel: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Wij verstrekken deze gegevens nooit telefonisch.

Bent u de login gegevens kwijt van het Klantenpaneel?
Oei, dan wordt het wat lastiger.
Het Klantenpaneel geeft u toegang tot uw domeinregistraties, hostingpakketten, een overzicht van fakturen en verhuistokens, etc.
Deze login gegevens worden nooit zomaar aan iemand verstrekt en kunnen slechts via E-mail worden opgevraagd.
In een uiterst geval hebben wij van u een “bewijs van beheer” nodig. Oftewel: u dient aan te kunnen tonen dat u de beheerder bent.
Wij verstrekken nimmer gegevens telefonisch of aan van externe bedrijven, zoals webbouwers, etcetera.
Heeft u bovenstaande probleem?
Ga dan naar de volgende URL: https://tedoc.nl/tedoc/contact/
Vul het formulier in en kies als afdeling:  SUPPORT.
Vul als onderwerp in: wachtwoord herstel Klantenpaneel.
Vul bij Bericht zoveel mogelijk info in waarom u het wachtwoordherstel opvraagt.

Uw  vraag komt dan in ons Support Ticket systeem terecht.

Permalink

algemeen

Mijn website of mijn E-mail doet het ineens niet meer

Controleer dan eerst altijd de status van uw diensten via: http://mijn.tedoc.nl/

Sinds juli 2017 gebruiken wij een geautomatiseerd systeem voor domeinregistraties, hosting-beheer, E-mailbeheer, etc.
Dit systeem is direct gekoppeld aan de facturatie en bewaakt dus tevens de betalingen vervaldata van domeinen, hosting, én van facturen.
Is uw domeinnaam, of een account, voorbij de vervaldatum?
Dan is de de kans erg groot dat het systeem automatisch de bijbehorende dienst(en) heeft uitgeschakeld.

Het systeem doet dit pas nadat u herinnerings en een aanmaning heeft ontvangen.
Denk dus altijd goed om de vervaldata.

Zie ook onze Algemene Leverings- en Betalingsvoorwaarden.

 

Permalink

Menu