1. E-mail

Het wijzigen van uw Account Instellingen in Thunderbird doet u als volgt:

Open Thunderbird.

Klik op Edit en dan op Account Settings in het venster dat open klapt:

U komt dan in het volgende venster:

In het linker deel van dit scherm (bovenstaande is die niet getoond), ziet u Server Settings. Klik daar op.
Dan krijgt u het volgende overzicht:

Kijk goed naar die instellingen.
Van belang zijn de volgende:

> Server Name:
> Connection security:
> Authentication method:

Connection security en Authentication method stelt u in zoals in de afbeelding is te zien.
Bij de Server Name zijn meerdere mogelijkheden. Het bovenstaande voorbeeld “utopia.tedoc.nl” is een voorbeeld, Wat voor u van toepassing is, kunt u als volgt achterhalen:

U heeft van ons de logingegevens ontvangen voor het klantenpaneel op https://mijntedoc.nl/
Doe dan het volgende:
Login op: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Klik op de grote knop ” Hostingaccount”
klik op de betreffende domeinnaam (links in uw scherm)
klik op “Inloggen controle paneel”
U wordt dan doorverwezen naar het controle paneel in een nieuw venster (even geduld)
Links bovenin de adresbalk, zie u dan de hostname. Bijvoorbeeld: https://utopia.tedoc.nl:8443/smb/
Uw mailserver name is dan: “utopia.tedoc.nl”

Als u de login gegevens van https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/ niet heeft, neem dan contact op via ons contactformulier.

Na het correct instellen van de Server Name, etc, klikt u op de knop OK.
In sommige gevallen kan het nodig zijn om uw E-mail programma opnieuw op te starten.
Ook is het mogelijk dat uw E-mail programma opnieuw naar uw E-mail wachtwoord vraagt.
Na het invoeren van het wachtwoord, vink dan het hokje aan met “wachtwoord onthouden”.

E-mail is een complex proces wat via diverse mailstations verloopt.

Er is altijd een verzender en een ontvanger. Daar tussen zitten vele stations, zoals access-providers, routers, firewalls, spamfilters, virusscanners, etc.
Tevens zijn er vele mailprogramma’s (Outlook, Thunderbird, Mail, etc) en diverse Operating Systems die allemaal anders werken (Windows, Linux, Mac, Android).

De enige verantwoording van Tedoc ligt bij de werking mailservers en niet meer dan dat. U ontvangt van ons login gegevens, waarmee u uw programma kunt instellen.
Wij kunnen geen verantwoording nemen en/of hulp bieden bij de tussenstations en uw apparatuur + software. Zie ook onze algemene voorwaarden.

Krijgt u de mail de deur niet uit? Of komt het niet aan? Is het erg lang onderweg?
Kijk dan eerst eens in deze FAQ of u uw probleem ergens herkent.

Is dat niet het geval, probeer dan foutmeldingen te verzamelen. “Failure notices” (van berichten die u of de ontvanger retour krijgt) bevatten veelal zeer veel waardevolle informatie.
Stuur ons die meldingen dan toe via een ticket in uw klantenpaneel: https://mijntedoc.nl/klantenpaneel/
Met die gegevens kunnen wij vaak snel zien wat het probleem is.
Staat erin dat de ontvanger de mail weigert? Daar kunnen wij helaas niets aan doen. Neem dan contact op met de provider van de ontvangende mailserver.

Resumerend achter deze link de belangrijkste gegevens die u nodig heeft voor het instellen van E-mail

De mailserver name is voor zowel binnenkomende als uitgaande server dezelfde.

Gebruikt u de E-mail adressen van uw internet-toegangs-provider? (HetNet, Home, Ziggo, UPC, XS4ALL, etc)
Dan is bovenstaande niet voor u van toepassing. Neem dan contact op met uw provider (HetNet, Home of Ziggo, etc)

Gebruikt u voor verzenden van E-mail (SMTP) de mailserver van uw internet-toegangs-provider?
Dan is bovenstaande niet voor u van toepassing. Neem dan contact op met uw provider (HetNet, Home of Ziggo, etc)

Het internet adres (URL) voor uw webmail is altijd:

http://webmail.<uwdomein>.<extensie>

Dus is bijvoorbeeld uw domeinnaam: leukedomein.nl
Dan is het adres voor uw webmail: http://webmail.leukedomein.nl

Als loginnaam gebruikt u altijd het E-mailadres van de mailbox die u wilt gebruiken.
Ook het wachtwoord is gelijk aan degene die u gebruikt voor uw POP of SMTP

Verder geven wij GEEN support op het gebruik van de webmail.
Dit is een gratis dienst, gebaseerd op open source.
Zorg dat u altijd een moderne browser gebruikt die up-to-date is.
Gebruik GEEN Internet Explorer.

Helaas niet. Wij geven geen support op programma’s die op uw PC of mobile device draaien.

Er zijn teveel programma’s in omloop. Van ons heeft u algemene logingegevens ontvangen, die werken met iedere mailclient.
Lees daarom de handleiding die bij het programma hoort, of bezoek het supportforum van het programma.
Vaak kunt u ook via Google snel vinden hoe u het in uw situatie in stelt.

Er zijn veel websites te vinden waar heel goede tutorials op staan. Google is your friend.

Komt u er echt niet uit? Neem dan contact op met een bedrijf als http://pchulp.com/
Dat is niet gratis, maar zij zijn gespecialiseerd en kunnen u heel goed verder helpen door van afstand in te loggen in uw PC.

 

Simpel geantwoord: Uw E-mailbox loopt vol omdat u hem niet “leeg” haalt.

Er zijn 3 mogelijkheden:
A. U gebruikt webmail.
B. U gebruikt een mailclient op uw computer (zoals b.v. Outlook) met het IMAP protocol ingesteld.
C. U gebruikt een mailclient op uw computer, maar met het POP protocol ingesteld.

Mogelijkheid A:
Gebruikt u voornamelijk webmail, hou er dan rekening mee dat “verwijderde mailberichten” in de prullenbak zitten. Deze dient u regelmatig (zelf) leeg te maken (en ook de prullenbak legen). Zie elders in deze FAQ: Horde Webmail.

Mogelijkheid B:
Als u een mailclient gebruikt (een programma op uw PC), dan wordt de mail ingelezen, maar niet vaak genoeg verwijderd.
Het IMAP protocol laat namelijk al uw mail en mappenstructuur op de mailserver staan en U heeft niets op uw PC.
Raadpleeg de documentatie van uw mailclient hoe u kunt instellen dat de mail wordt “verwijderd van de server” bij het ophalen.
Zorg ook dat uw prullenbak leeg blijft en bewaar geen oude E-mails.
Als dat geen optie is, kunt u beter het POP protocol gaan instellen.

Mogelijkheid C:
Als u een mailclient gebruikt (een programma op uw PC), dan wordt de mail ingelezen, maar niet vaak genoeg verwijderd.
Het POP protocol zorgt ervoor dat alle E-mail en de mappenstructuur op uw PC wordt bewaard. Maar er is daarbij vaak wel een instelling om aan te geven hoe lang de mail op de mailservers wordt bewaard nadat het is gelezen.
Raadpleeg de documentatie van uw mailclient hoe u kunt instellen dat de mail wordt “verwijderd van de server” bij het ophalen.

Ook kan het zijn dat u die instelling al wel heeft gemaakt, maar de box toch volloopt. In dergelijk geval heeft u waarschijnlijk de “bewaarperiode” te lang ingesteld.
Schakel die bewaarperiode uit, of zet hem op enkele dagen. Standaard staat het op 14 dagen in de meeste mailclients, maar dat is een te lange periode als u veel E-mail ontvangt met grote bijlages.

TIPS:
Onze systemen waarschuwen u altijd tijdig over een vollopende mailbox. Negeer die berichten niet, maar onderneem actie.

Werkt uw mailadres nog wel wat in onze systemen wordt gebruikt? (in het Klantenpaneel en/of het Odin Plesk panel)?
Gebruikt u misschien een @Hotmail, @live, @Outlook mailadres? Stop daar dan mee en gebruik een @gmail.com mailadres. Met Gmail raakt u écht veel minder mail kwijt, omdat Gmail gewoon veel betere en slimmere anti-spam technieken gebruikt.
Gebruik in uw Plesk Panel altijd een mailbox als admin-mailbox van een derde partij. Dan weet u zeker dat u ook tijdig meldingen ontvangt als uw mailbox volloopt of zoiets.

Is uw mailbox voor uw gebruik gewoon te klein? Dat kan. Vraag dan een uitbreiding van de mailbox aan. De kosten zullen u erg meevallen.
Heeft u hulp nodig met het instellen? Is dit artikel te technisch en te ingewikkeld? Vraag dan externe hulp in van een deskundige, bijvoorbeeld PC Hulp.

TIP: E-mailberichten worden almaar groter en groter. Ook het spamprobleem groeit alleen maar.
Wij adviseren u daarom om Office365 te gaan gebruiken.Over de kosten en het instellen daarvan, raden wij u aan om contact op te nemen met Assist Automatisering. Zij kunnen u ook goed helpen met het instellen.